- ספריה
- תשובה
- הלכה מחשבה ומוסר
- נסיונות, קשיים והתמודדויות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט
לאור זאת תמוה מדוע הקפיד הקב"ה על משה, כאשר אמר (שמות ד ; א, שמות-רבה ג ; יב) "והן לא יאמינו לי" - בני ישראל לא יאמינו שאני נשלחתי לבשר את בשורת הגאולה. והקב"ה מקפיד עליו, הרי הם מאמינים בני מאמינים. מאמינים, - שנאמר (שמות ד ; לא): "ויאמן העם". בני מאמינים, - בני אברהם, שנאמר (בראשית טו ; ו): "והֶאמִן בד'". אמר לו הקב"ה: אתה צריך ללקות, שאתה מוציא שם רע על בני ישראל. אמר לו הקב"ה (שמות ד ; ב-ג): "מה זה בידך? ...ויאמר השליכהו ארצה וישליכהו ארצה ויהי לנחש". לפי שעשה מעשה נחש, הראה לו את הנחש, כלומר עשית מעשה של זה.
מדוע הקב"ה מקפיד על משה? הרי בני ישראל היו רחוקים רחוקים, הם היו במ"ט שערי טומאה: "ערֹם ועריה" מן המצוות, מתבוללים, מעורטלים מכל מסורת, מכל זהות יהודית, האם זה לא טבעי, שמשה שואל איך אבוא אל ישראל עם בשורות משיחיות? הם יצחקו עלי! הם לא יאמינו שד' שלח אותי לומר לישראל, הגיע זמן גאולתכם! ומה ביקש מהקב"ה? הוא ביקש מד' שיתן בידו אות ומופת, שבעזרתם הוא יוכיח את אמיתות דבריו, שבאמת ד' שלח אותו להוציא את ישראל ממצרים. אם כן, למה הקב"ה הקפיד על משה?
אלא שישראל, גם אם חטאו, ישראל הם. אפילו ירדו למ"ט שערי טומאה, יש בתוכם ניצוץ עליון של אמונה, של קדושה, וכאשר נוגעים בניצוץ, הוא מיד נדלק ונהפך ללהבה גדולה. ואיך אפשר להגיע לניצוץ הפנימי הזה, שהוא מכוסה בהרבה קליפות של מעשים רעים? כשנוגעים בשורש של הכל, כשאומרים דבר ד' על-פי ד', גדולת הדברים נוגעת בניצוץ הפנימי ומעוררת אותו, ואז מתברר שישראל מאמינים בני מאמינים. אומר הקב"ה למשה: אתה היית צריך לדעת, שיש בתוך כל אחד מישראל נשמה טהורה. היא אמנם מכוסה בקליפות, אבל אם נוגעים בה, היא מתנערת ומסירה מעליה את הקליפות. כל המעשים הרעים, הדעות הרעות, כל זה חיצוני, שטחי. בעומק יש נשמה זכה, בעומק בוערת אש של אמונה. כל המעשים הרעים הם כמו לבושים חיצוניים, שאפשר לפשוט אותם וללבוש בגדים אחרים. "הסירו הבגדים הצֹאים מעליו... והלבֵּש אֹתך מחלצות" (זכריה ג ; ד). זה מה שהיה אז, ביציאת מצרים, וזה מה שיהיה בגאולה האחרונה, שיאמר הקב"ה: "הן גאלתי אתכם אחרית כראשית להיות לכם לאלקים".
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (1)
שיעור מס' 90
ט"ו סיון תשפ"ג
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
איך נראית נקמה יהודית?
בריאת העולם בפרשת לך לך
מה הייעוד של תורת הבנים?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
סוד ההתחדשות של יצחק
עירוב תבשילין
חידוש כוחות העולם
שימוש נכון בתנור הביתי
איך ללמוד גמרא?
איך עושים קידוש?
סנהדרין דף נ"ב
הרב אלי סטפנסקי | ט' שבט תשפ"ה
"ואחרי ככלות הכול"
עולת ראיה- אדון עולם 3
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א חשוון תשפ"ה
"אדון עולם" חלק ב'
עולת ראיה- אדון עולם 2
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י' חשוון תשפ"ה
