- ספריה
- שונות
- משפחה חברה ומדינה
- מלוכה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
1034
במבט ראשון טענות אלו נראות כמידת חסידות וזהירות מהודרת, שהרי למה לתת יד לפושעים? אך באמת לא מידת חסידות היא זו, אלא שטות וחטא. על חסידים שוטים שטחיים כאלה מדבר הרמח"ל במסילת-ישרים פרק כ, והרמח"ל אומר שאין לדון דברי החסידות על מראיהן הראשון, אלא צריך לעיין ולהתבונן עד היכן תולדות המעשה מגיעות. כי לפעמים המעשה בעצמו יֵרָאה טוב, ולפי שהתולדות רעות יתחייב להניחו, ואם יעשה אותו יהיה חוטא ולא חסיד. כך, למשל, גדליה בן אחיקם, שעמד בראש שארית הפליטה בירושלים לאחר חורבן בית ראשון, ומפני רוב חסידותו לא רצה לקבל לשון-הרע ולא רצה להאמין למה שאמרו לו, שזוממין להרגו ולהרוס את שארית הפליטה. וכאשר אמר יוחנן בן קרח לגדליהו שמלך בני עמון שלח את ישמעאל בן נתניה להכותו נפש, לא האמין, ואמר ליוחנן: שקר אתה דובר! ולא הרשה להרוג את ישמעאל. ולבסוף, מזה שלא קיבל לשון-הרע יצא שבאו ישמעאל ואנשיו והרגו את גדליה, ונפזרו ישראל וכבתה גחלתן. וכבר ייחס הכתוב אל גדליה הריגת האנשים, כאילו גדליה הרגם, שכן נאמר בפסוק (ירמיה מא ; ט): "את כל פגרי האנשים אשר הכה ביד גדליהו", ואומר רש"י במקום: וכי גדליהו הכה, והלא ישמעאל הרגם, אלא כיון שהיה לו לחוש לעצת יוחנן ולא חש, כאילו נהרגו על-ידו.
צדיקות שלא במקומה הביאה אסון נורא. וגם בית שני חרב בגלל מעשה חסידות כביכול. כמו שמבואר בגמרא (גיטין נה:) במעשה של בר קמצא, שהמלכות שלחה להקריב קרבן במקדש לבחון את ישראל אם הם מורדים, והשליח הטיל מום בקרבן. רצו חכמים להקריב בכל זאת, משום הסכנה. אמר רבי זכריה בן אבקולס: יאמרו בעלי מומין קרבין. רצו להרוג את השליח שלא ילשין למלכות. אמר רבי זכריה בן אבקולס: יאמרו מטיל מום בקדשים יהרג. ר' זכריה היה צדיק ונזהר מלעשות מעשה לא נכון, והתוצאה היתה שחרב הבית. אמר רבי יוחנן: ענוותנותו של זכריה בן אבוקלס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגלתנו לבין האומות. הרי לך, אומר המסילת-ישרים, שאין לדון בחסידות המעשה באשר הוא שם לבדו, אך צריך לפנות כה וכה לכל הצדדים שיכול שכל האדם לראות, עד שידון באמת איזה יכשר יותר, העשייה או הפרישה. עד כאן דבריו.
וכן לעניינינו, במבט ראשון נראה שאי-אפשר להצביע למען מועמד עוזב תורה, אף-על-פי שהוא עדיף על חברו, אבל מה תהיה התוצאה מכך? שייבחר המועמד הגרוע יותר והוא יפגע בתורה ובארץ-ישראל, ויתחבר לערבים ויסכן את עם ישראל? על-כן מידת החסידות הנכונה היא להצביע בעד הרע במיעוטו, ולא לתת לרע יותר גרוע להצליח בעזרת נכרים שונאי ישראל.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
לקום מהתחתית של התחתית
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה מחבר שמיים וארץ?
איך מתגברים על מידות רעות?
הקשר אל ה' – תפילה
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
בריאת העולם בפרשת לך לך
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך מוסרים את הנפש בימינו?
"מיניה ומיניה יתקלס עילאה"
שיחת מוצ"ש פרשת יתרו תשפ"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח שבט תשפ"ה

שלושת הקניינים בארץ ישראל
(מערת המכפלה, גורן ארוונה היבוסי, שכם)
הרב דוד דב לבנון | חיי שרה תשס"ב

לקראת המעבר לעולם העליון
הרב יהודה חיון | אב תשס"ט
