- משנה וגמרא
- פסחים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(יא: במשנה – יג. 2+)
זמני איסור חמץ והשוואה לעדות
א. במשנה -
(אנחנו נתייחס למשנה רק בהמשך בסעיף ג בטבלה הבאה).
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| מותר מדאורייתא | איסור דאורייתא | |||||
ר"מ | אוכלים | אסור מדרבנן | |||||
ר"י | אוכלים | לבהמה | |||||
ר"ג | אוכלים | תרומה |
ב. טווח הטעות בעדות ובאיסור חמץ:
לגבי עדות, יש שני פסולים הקשורים לזמן:
- 1.לא מתואמים בזמן הארוע – סעיף א בטבלה.
- 2.הזמה – "עמנו הייתם באותו זמן" – סעיף ב בטבלה.
א. תנן התם בסנהדרין | ר"מ | ר"י |
לגבי עדות | שעה: 2-3 – קיימת 3-5 – לא קיימת | שעתיים: גם 3-5 – קיימת אבל 5-7 – בטלה, כי בזה לא טועים. |
| הסבר המחלוקת: | |
אביי מצד אחד - מפרשים כוונתם, כדי לתאם ביניהם[1] מצד שני - טווח טעות קטן | כלום המעשה ארע סוף 2 ותחילת 3, ולזה הם התכוונו | חצי שעה המעשה ב4:30, |
משהו | שעה + משהו המעשה ב4:00, | |
רבא מצד אחד - לא מפרשים כוונתם ("והצילו העדה") מצד שני - טווח טעות גדול | 2 חסר משהו המעשה ארע בתחילת 2 או סוף 3, ואחד העיד מדויק, והשני טעה בשעתיים. | 3 חסר משהו המעשה ארע בין 3 ל-5, והם התכוונו לתחילת 3 ולסוף 5. |
(ואין אומרים שהמעשה ארע באמצע, ושניהם טעו בשעתיים/שלוש, כי לא סביר ששניהם טעו אלא רק אחד (תוס')). | ||
ב. תנן – תחילת המשנה הנ"ל (יב. מתחת לאמצע) | איך אפשר להזים את עדות ע"י השעה? תשובה: כדי להזים צריכים לומר | |
| זה שהעיד על השעה 2: | זה שהעיד על 3:
|
ג. משנתנו (יב: 3+) | ר"מ - גוזר שעה | ר"י – גוזר שעתיים |
| איך זה מסתדר עם טווח הטעות בעדות? (על אביי קשה – למה גזרו יותר מדי? | |
אביי | חמץ לכל מסור, וטועים יותר, | |
רבא | באופן כללי טועים 2, | הסבר אביי לרבא - |
|
| רבא - |
(יב: 13-)
הערות:
- 1.לגבי זמן סעודה לכל אדם.
- 2.רב אשי – כמחלוקת בעדות כך מחלוקת בחמץ.
- 3.לגבי עדות – אם טעו סביב נץ החמה עדותן בטלה.
סוד ההתחדשות של יצחק
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
השלמת התמונה
ראיית המבט השלם
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
הלכות פורים משולש: מה עושים בכל יום?
בריאת העולם בפרשת לך לך
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות קבלת שבת מוקדמת