- משפחה חברה ומדינה
- עסקאות, חוזים והסכמים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
עינבל בת אלון
קנין דברים - ההלכה, מכירה בהקנאה של חפץ (העברת בעלות), בהעברת זכות ממונית או ביצירת חיוב ממוני (התחייבות ממונית). ההלכה אינה מכירה בהתחייבות למעשה זה או אחר (שלא במסגרת שכירות פועל). המקור לעקרון זה הוא הסוגיה במסכת בבא בתרא דף ג ע"א, הקובעת כי הסכמה לחלוקת חצר משותפת (במקום שזו נדרשת) אינה תקפה, והצדדים המסכימים יכולים לחזור בהם מהסכמתם. כיון שאין כאן העברת בעלות על נכס או התחייבות ממונית. הגמרא מנסה להעמיד את המשנה "בשקנו מידן", כלומר עשו קנין סודר על מנת לתת תוקף להסכמתם. שואלת הגמרא: "וכי קנו מידן מאי הוי? קנין דברים בעלמא הוא". מה הפתרון אם כן לבעיה זו? הסוגיה מסבירה שניתן לחלוק את החצר באופן מחייב, על ידי הקנאה של כל אחד מן השותפים את חלקו בחלק המשותף לחבירו, כפי החלוקה המוסכמת ביניהם. כלומר את אותה פעולה, ניתן לתאר גם באופן קנייני ובאופן זה ההסכמה תהיה מחייבת. אמנם ישנם מקרים בהם פתרון זה אינו ישים, לכן יש להשתמש בכלים הלכתיים אחרים, שנפרט בהמשך.
טענת שוכרים ששילמו דמי שכירות במזומן ותשלום חשבונות עבור שוכרים אחרים במתחם
תקצירים מתוך פסקי דין - רשת בתי הדין 'ארץ חמדה גזית'
רבנים שונים | כ"ד טבת תשפ"א
ביטול עסקת מכר נדל"ן
רבנים שונים | שבט תשפ"ג
נזק שנגרם לרכוש שהועבר במכולה
הרב עקיבא כהנא | י"ג ניסן תשפ"א
תשלום דמי שכירות על בית כנסת בתקופת הקורונה
בית דין ארץ חמדה - גזית | י"ט אדר תשפ"א
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
רמב"ם וכוזרי
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך נראית נקמה יהודית?
חידוש כוחות העולם
למה ללמוד גמרא?
תורה מן השמים
סוד המנורה וסוד החנוכיה
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?