- שבת ומועדים
- שבת שובה
183
וזה כל מגמתו של האדם מישראל להיות רוחני להדמות להקב"ה ללכת בדרכיו. ככתוב "את ד' האמרת היום להיות לך לאלקים וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו ומצותיו ומשפטיו ולשמוע בקולו." אין לבאר את הכוונה ללכת בדרכיו, ללכת בדרך שהוא מכוון אותנו. אין הכוונה ללכת בדרכיו בדרך שהוא מנהיג אותנו ומדגים לנו איך צריך ללכת כמורה שמדגים לתלמידיו איך להתנהג והמורה במקום אחר גבוה שלא שייך להנהגה זו. אלא ללכת בדרכיו במדותיו של הקב"ה בעצמו כביכול מה הוא רחום אף אתה רחום מה הוא קדוש אף אתה קדוש. כמובן הקב"ה בעצמו בלתי מושג, הוא מעל מדות והנהגות אין אנו משיגים את מציאותו, הוא רבש"ע לעילא לעילא מכל השגה. אנו משיגים את התגלותו העליונה אלינו. הקב"ה מתגלה במדותיו, הקב"ה מתגלה בתורה. ועליה אמרו חכמים אנכי ד' אלקיך, אנכי, נוטריקון אנא נפשי כתבית יהבית. אני נפשי כתבתי נתתי. התורה היא נפשי היא רבש"ע היא רצונו הוא תורה. והוא נתן לנו את עצמו כביכול, את התנהגותו. וזה הפרוש ללכת בדרכיו. בדרכיו של הקב"ה עצמו ולשמור חוקיו. חוקים שהוא מקיים והמצות והמשפטים שהוא מקיים. הוא הקב"ה תורה, הוא מצוות, הוא מלביש ערומים – את האדם הראשון הוא מבקר חולים - את אברהם אבינו. וזו מגמתו של אדם מישראל להדמות להקב"ה להתנהג כמו שהקב"ה מתנהג. אדם נברא בצלם אלקים ועליו להתנהג באופן שיגלה את צלם אלקי שבתוכו.
הצלם האלקי שבאדם הוא כח הבחירה, כח הרצון. בזה האדם דומה לאלקים. הקב"ה חופשי ברצונו מי יאמר לו מה תעשה ומה תפעל. ואת כח הבחירה החופשית לחלוטין נתן באדם. באדם יש נצוץ מהרצון האלקי - חופש הבחירה. אמנם הקב"ה כל מה שהוא רוצה מתקיים. היכולת האלקית קשורה ברצונו כל מה שהוא רוצה הוא יכול לעשות. הוא נעשה. לאדם יש רק כח בחירה יכולת לרצות. אין אדם יכול לבצע כל מה שהוא רוצה. ההוצאה לפועל של רצונו אינה בידו. הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. אדם רוצה לעסוק בתורה, להבין את התורה הרצון בידו. אבל החכמה אינה בידו היא ביד ד' וכן הגבורה וכן העושר. ועל כן נאמר, אל יתהלל החכם בחכמתו ועל יתהלל הגיבור בגבורתו ואל יתהלל העשיר בעושרו... כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי וגו'. לאמר, ביד האדם כח הרצון זה בידו. אבל להוציא לפועל את רצונו זה ביד ד'. ונמצא כל מה שמוטל על האדם הוא לרצות טוב. וזה בידו בכל עת ובכל רגע. אומר מרן הרב כאשר מתברר לאדם היסוד הזה, שאינו צריך אלא לאמץ את רצונו לטוב הוא מסולק מכל עצבות, ומוצא את עצמו מלא חדוה, וממשיך הרב במוסר הקודש עמוד ק"ה איך לא יהיה האדם מלא תמיד עוז וחדוה אם טובת הטובות עושר העשירות הצלחת ההצלחות מסור ונתון בידו. כלומר לרצות טוב. וממשיך הרב - המחשבה שהאושר תלוי במה שחוץ ליכולתו וכו' וחוץ לרצונו, מחשבת פיגול, רשעות וסכלות היא מרופדת. כלומר המחשבה שהאושר תלוי בהישגים, בהצלחות מחשבת פיגול. כי זה לא תלוי בו, זה לא בידו וכל עינינו למלא את מה שבידו וזה הרצון הטוב. ועל כן אומר הרב ישרי לב שמחים תמיד.
גם באורות התשובה בפרק ט' סע' א' אומר הרב הטוב האמיתי של ההצלחה הגמורה אינה תלויה כי אם באדם עצמו ולא בשום תנאי חצוני והוא הרצון הטוב. והצלחה זו היא האושר הגדול מכל אוצרות וסגולות... ותורה זו שכל שאלות העולמים תלויות רק ברצון הטוב מתפשטת בעולם ע"י מארי דתיבותא בעלי תשובה. שתוכן התשובה משאת נפשם התדירה אלה דברי הרב. ביאור דברי הרב – גם אם אדם אינו מצליח להוציא את רצונו הטוב אל הפועל בגלל מניעות שאינם תלויות בו הוא צריך להיות מאושר כי כל ענינו הוא לבחור בטוב לכוון את רצונו לטוב. ואפשר להוסיף שגם אם המניעות הם בתוכו בגלל שהוא התרגל לחטא וההרגל השתרש בו וכעת אינו רוצה לחטוא אבל אינו יכול בבת אחת לעקור את הרגליו הרעים, עליו לראות גם את המניעות שבתוכו כאילו אינם בידו וכיון שהוא שב בתשובה ורוצה רק לעשות טוב, אשריו והשמחה צריכה למלא את לבו על רצונו הטוב. ואם יחזיק ברצונו הטוב ויחזקו בסופו של דבר יתגבר על ההרגלים הרעים ויוכל לעשות רק טוב.
כאשר רצון האדם פונה אל הטוב מופיע הצלם האלקי שבאדם מתוך מקורו האלקי, מתוך הרצון האלקי. הטוב האלקי מתגלה ברצונו וככל שהרצון הטוב משתלם ומתגדל ואדם עושה את רצונו כרצון ד', רצון ד' מופיע ברצונו. ורצון ד' הוא רצון פועל, נמצא שרצונו שנעשה רצון ד' נעשה רצון פועל, ועל זה אמרו צדיק גוזר והקב"ה מקיים. ותגזר אומר ויקם לך. והרב אומר עוד יתגלה בעולם גודל ערך הכח של רצון האדם. ומדרגתו במציאות כמה היא מכרעת על ידי רזי תורה. וגילוי זה יהיה הכתר של כל המדע כולו ויבוקש מכל העולם בישראל. מוסר הקודש עמוד פ'.
אנו יודעים שקיומו של העולם תלוי בקיומה של תורה ושכלולו של העולם תלוי בשכלולה של הופעת התורה. אמרו חז"ל יום השישי תלה הקב"ה את מעשה בראשית בשישי בסיון אם יקבלו ישראל את התורה, התורה היא מקיימת את העולם. כאן מלמד אותנו הרב העמקה נוספת. העיקר הוא הרצון הטוב והוא נמשך מרצונו ית' וככל שהוא יתעצם בטוב, יתעצם במקורו, הוא יפעל ועוד יתגלה שכל מה שמחדש המדע הכל מתחיל מהרצון הטוב, הוא שורש כל ההופעות. הוא הכתר.
עוד אומר הרב שם במוסר הקודש עמוד מ"ז – יודע לכל טוהר הרצון וחוסנו בנטותו לסוד אלוה זה יהיה ראש מגדלי התרבות העתידה...
מכאן כוחה של התשובה. כשאדם שב בתשובה ובוחר בטוב ורצונו משתנה ואינו רוצה לחטוא, החטאים מנוגדים לרצונו, מיד הוא מתנתק מחטאיו כאילו נעשו בניגוד לרצונו והאחריות על מעשיו מסתלקת. כי הוא אחראי רק על רצונו והוא אינו רוצה בהם. כלומר מתברר למפרע שהחטא היה בטעות זה לא מה שהוא רוצה זה לא היה רצונו האמיתי. וכאמור כיון שביד אדם רק הרצון ולא ההוצאה לפועל זה כבר בידי שמים. נמצא שכאשר הרצון מתברר, ומתברר שזה לא רצונו אין לו קשר עם המעשים, גם אם אלו מעשים שמעוות לא יכול לתקון. הוא הוליד ממזר, ואיך אפשר לתקן את החטא בפועל אבל כיון שהחטא היה רק ברצונו כל עוד שלא השתנה רצונו הוא היה אחראי על החטא. אך ברגע שרצונו השתנה ואין זה רצונו הוא מתנתק מהמעשה כאילו נעשה שלא ברצונו באונס בעל כרחו. כאילו נעשה מאליו ולא הוא עשה זאת.
ביום הכפורים שאדם שובת מצרכי הגוף ומתעלה לעולם רוחני לעולם פנימי מתגלה הרצון האמיתי של האדם הרצון לטוב זה יום של כפרה, של טהרה. הרצון הפנימי נפגש עם מקורו, עם הרצון האלקי והאדם נטהר ומתכפר "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ד' תטהרו". והצד של הכהונה הגדולה שבתוך האדם החלק העליון שבו הרצון הטוב עומד נוכח ד' בלי מחיצות. וכך הדבר מתבטא בעבודת הכהן הגדול הנכנס לפני ולפנים לקודש הקודשים ביום הכפורים. וזה קורה אצל כל יחיד ויחיד.

וילך שבת תשובה התשע"ט מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשרי תשע"ט
תיקון התשובה בעולמות העליונים
דרשת שבת שובה תשפ"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' תשרי תשפ"ה
מהפכת תשובה מאהבה
הרב יהודה מלמד | ז' תשרי תשע"ז

יומו האחרון של משה רבנו
רבם של ישראל בכל הדורות כולם
הרב שמעון כהן | תשרי תשע"ו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
סוד ההתחדשות של יצחק
לקום מהתחתית של התחתית
חידוש כוחות העולם
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
האם מותר לפנות למקובלים?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
הלכות קבלת שבת מוקדמת