- הלכה מחשבה ומוסר
- קרבת אלוקים
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
וְכָאן כְּבָר הִגַּעְנוּ עַד כְּדֵי לְבָרֵר אֶת דְּבָרֵינוּ, שֶׁמַּה שֶּׁאָמַרְנוּ לְמַעְלָה עַל שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים שֶׁהִיא הָאַדִּירָה וְהַמֶּרְכָּזִית שֶׁבִּנְטִיּוֹת, תְּשׁוּקוֹת וּשְׁאִיפוֹת הַנֶּפֶשׁ הָאֱנוֹשִׁית, אֵין זֶה אֶלָּא כְּדֵי לְסַבֵּר אֶת הָאֹזֶן כַּמָּה שֶׁהִיא יְכוֹלָה לִשְׁמֹעַ. כֹּחַ מֶרְכָּזִי בַּנֶּפֶשׁ כְּשֶׁהוּא מְמַלֵּא אֶת תָּכְנָהּ בְּמִדָּה גְּבוֹהָה כָּל כָּךְ בְּכָל עֶרְכֵי הַחַיִּים, הַיְחִידִיִּים וְהַכְּלָלִיִּים, אֵינֶנּוּ עוֹד בְּשׁוּם אֹפֶן כֹּחַ פְּרָטִי אוֹ כֹּחַ מֶרְכָּזִי אוֹ אֲפִלּוּ מֶרְכַּז־הַכֹּחַ בְּעָלְמָא, בְּאֹפֶן שֶׁיִּתָּכֵן לָדוּן עַל גִּלּוּיוֹ שֶׁל אוֹתוֹ הַכֹּחַ בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְעַל עַצְמוּתָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ גַּם כֵּן בִּפְנֵי עַצְמָהּ. אֶלָּא הֲרֵי אָנוּ מְתַמְּמִים אֶת הַכָּרָתֵנוּ לוֹמַר, שֶׁזּוֹ הִיא עַצְמוּתָהּ, יֵשׁוּתָהּ וִיסוֹד הֲוָיָתָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ, כְּלוֹמַר: הִיא כְּלָלוּתָהּ שֶׁל הַנֶּפֶשׁ עַצְמָהּ בְּמַהוּתָהּ הָעַצְמִית; מַהוּת עֶצֶם הַחַיִּים שֶׁלָּהּ, הַמִּתְגַּלָּה לְפָנֵינוּ בְּתוֹר יְסוֹד אֶחָד כְּלָלִי בַּעַל גְּוָנִים שׁוֹנִים, בְּמַעֲטֵה נְטִיּוֹת, תְּשׁוּקוֹת וּשְׁאִיפוֹת שׁוֹנוֹת אֵין מִסְפָּר, שֶׁכֻּלָּן לוֹקְחוֹת אֵיזֶה חֵלֶק מְיֻחָד בַּחַיִּים, אֲבָל הַחַיִּים עַצְמָם, הַחַיִּים כֻּלָּם, מַהוּת הַחַיִּים, זֶהוּ וְלֹא אַחֵר - וְאִי אֶפְשָׁר לִהְיוֹת אַחֵר - כִּי אִם יְסוֹד שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים. וּבָזֶה מִשְׁתַּלֶּמֶת הִיא תְּכוּנַת הַהַגְדָּרָה הַמְיֻחֶדֶת שֶׁל חַיֵּי הָאָדָם, שֶׁהֵם מְחֻבָּרִים מִנְּטִיַּת הַחֵפֶץ לְקִיּוּם הַהַרְגָּשָׁה הָעַצְמִית - אֲשֶׁר לְכָל חַי - עִם רֶגֶשׁ שְׁאִיפַת הַהִשְׁתַּלְּמוּת, שֶׁהִיא רְאוּיָה לִהְיוֹת נוֹבַעַת רַק מֵהַהִשְׁתַּקְּפוּת הַפְּנִימִית הָעֲמֻקָּה אֶל הַשְּׁלֵמוּת הָאֱלֹהִית, הַנִּשְׁקֶפֶת בִּיסוֹדָהּ הַפְּנִימִי שֶׁל הַנְּשָׁמָה מִמְּקוֹר הַשְּׁלֵמוּת הַמֻּחְלָטָה וְהַנִּצְחִית מְקוֹר־אֵין־סוֹף, שֶׁהַדְּבָרִים הוֹלְכִים וּבָאִים שׁוּב לְסִפּוּק שְׁאִיפַת קִרְבַת אֱלֹהִים בְּכָל גְּוָנֶיהָ, שֶׁהִיא בָּזֶה צֵל נֶאֱמָן שֶׁל הַחַיִּים הַמֻּחְלָטִים הַבִּלְתִּי מֻתְנִים שֶׁל הָאֱלֹהוּת הַמֻּחְלָטָה, "בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ".
סיום ההקדמה ופתיחת המאמר
מאמרי הראיה עמ' 32
הרב הראל כהן | י"ג שבט תשפ"ד
תשוקת המציאות לקרבת אלוקים
מאמרי הראיה עמ' 37 - 38
הרב הראל כהן | ב' אדר ב' תשפ"ד
סיום המאמר: קרבת ה' המופיעה בתמצית של עמ"י
מאמרי הראי"ה עמ' 38-39
הרב הראל כהן | כ"ג אדר ב' תשפ"ד
הקדמה למאמר קרבת אלוקים
מאמרי הראיה עמ' 32
הרב הראל כהן | ו' שבט תשפ"ד
הרב הראל כהן
במצב האידאלי - לא היה צורך להתעסק בעולם הבא
למהלך האידאות בישראל, עמ' קיא - קיב
כ"א אלול תשפ"ד
מרחב הביטוי העצמי שמעניקה האמונה
עקבי הצאן עמ' קלא - קלב
כ"ה אייר תשפ"ג
העמקת לימוד האגדה כתרופה לדור - א
עקבי הצאן עמ' קמג - קמד
כ"ו אלול תשפ"ג
מדוע לא הוזכר עולם הבא בתורה?
למהלך האידאות בישראל, עמ' קי - קיא
י"ד אלול תשפ"ד
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך ללמוד גמרא?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך ניתן לברור מרק בשבת?
שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל
חידוש כוחות העולם
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
עשרת המכות סוללות דרך
האם מותר לפנות למקובלים?
למה ללמוד גמרא?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת