- משפחה חברה ומדינה
- שיעורים נוספים
- ספריה
- יג - על תרבות ועל חנוכה
כל בוקר אנו מכרזים: ומותר האדם מן הבהמה אין. ומקשה השואל: אם כך הדבר, ומה עם פאר ההשכלה והאומנות? להיכן נעלם הדר השלטון והטכנולוגיה? האם כל זה אינו מבדיל בין האדם לבהמה? ומיד עונים - כי הכל הבל. כי כל מעשה האדם ופעולותיו, כל הדרו וחכמתו - הכול הכול הבל.
כי יודעת התורה שכל ייעודו של האדם הוא להיות טוב וישר, ואם תרבותו של האדם מכסה על ריקבון פנימי, ועוד יותר גרוע - אם היא משמשת למחיצה ולמרחק מריבונו של עולם, אזי אין מותר אמיתי לאדם מן הבהמה ולהיפך - זבוב קודמו.
לאחר שנים רבות של פיתוח תרבותו של האדם קמה המפלצת הנאצית ולימדה אותנו את נוראותיה של מסכת התרבות ובקרבו אין יראת א-לוהים.
בעידן שבו נבחן כל ערך, נשחטות כל הפרות הקדושות, באה היהדות ובפיה תורה גדולה במלים מועטות: "בכל דרכיך דעהו". שיהיו כל הנהגות האדם מכוונות לה' יתברך. לא רק שלא תהיה שכחת א-לוהים, שלא לעבור עבירות, אלא שגם יהיה יעד, מטרה וקדושה בכל אשר נפנה. אז תרבותנו, מעשינו ומדענו יאירו באור ה' ויתברר יתרון האדם מן הבהמה. על כך עומדת כל תורת התרבות, ואידך זיל גמור.
__________________
מתוך הירחון "קומי אורי" היוצא לאור ע"י תנועת קוממיות.
לפרטים והזמנות: [email protected]
טלפון: 02-9974424
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
האם מותר לפנות למקובלים?
אהבת ה' או אהבת האדם, מה גדול יותר?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה המשמעות הנחת תפילין?
מה הייעוד של תורת הבנים?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
למה ללמוד גמרא?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך מכינים תה בשבת?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת