- מדורים
- פרשת שבוע
- פרשת שבוע ותנ"ך
- משפטים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
חנן בן שלומית
לשונה של ברכה זו מבוססת על נבואת ישעיה הרואה בתיקון מערכת המשפט חלק מהותי ויסודי של גאולתם של ישראל.
"וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה:
צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" (א' כו-כז).
צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" (א' כו-כז).
במבט ראשון נראה, כי ברכה זו עוסקת בתפילה לחידוש המשפט העברי ומינוי דיינים, הפועלים על פי ההלכה ועקרונות הצדק היהודי, הידועים לטובה עוד מימי משה רבנו (גם לפני בא יתרו, מימי מרה "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט"). אומנם המשך הברכה "ומלוך עלינו אתה ד'... מלך אוהב צדקה ומשפט" אומר דרשני. האם הברכה עוסקת בחידוש מערכת השפיטה? או בהופעת מלכות ד'?
הביטוי "שופט" יכול לקבל שלש משמעויות:
א. הקב"ה-שופט כל הארץ.
ב. דיין.
ג. מנהיג כמו השופטים של ספר שופטים.
גם המושג "יועץ" יכול לקבל כמה משמעויות:
א. דיין כמו בתקבולת של התחלת הברכה "שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה".
ב. מנהיג , מלך כמו בתקבולת בפסוק הבא "הֲמֶלֶךְ אֵין בָּךְ אִם יוֹעֲצֵךְ אָבָד" (מיכה ד' ט).
[ואולי גם ג. ככינוי לקב"ה כמו שרמוז בפסוק: "פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר" (ישעיהו ט' ה) ואכמ"ל].
גם הביטוי "אלהים" יכול שיקבל אחת משלש המשמעויות הללו, כפי שכבר העיר הרמב"ם בתחילת ה"מורה".
התשובה לשאלה זו מצוי בהבנה, כי תפקידו של השלטון במדינת היהודים הוא לייצג מלכות שמים ולפעול על עקרונות המשפט והצדקה היהודיים. אחד התפקידים היסודיים של השלטון הוא להקים מערכת משפט יהודית שמבוססת על אותם ערכים. גם הדיינים חייבים לראות את עצמם כשליחים להגשים מטרה נעלה זו. חילול השם, אם יגרם חס וחלילה, במילוי תפקידם אין לו שיעור. בכל הליכותיהם עליהם לשאול עצמם האם מעשיהם משתלבים במגמה שנקבעה עוד בתקופת האבות:
"כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְקֹוָק לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט"
אז יתקיים בעה"י בקרוב:
"לְמַעַן הָבִיא יְקֹוָק עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו"
"וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ" (בראשית י"ח יח-יט).
אז יתקיים בעה"י בקרוב:
"לְמַעַן הָבִיא יְקֹוָק עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו"
"וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ" (בראשית י"ח יח-יט).
בהזדמנות זו נתפלל ונשתדל כי הקב"ה יזכה אותנו לפעול
באמצעות רשת בתי הדין "ארץ חמדה-גזית"
כנדבך נוסף בהתגשמותה של תפילה זו.
אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם... הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ד'...
הרב יוסף כרמל | אלול תשפ"ד
פרשת כי תבוא- האם אפשר לתת הלוואה להקב"ה?(חלק ב')
הרב יוסף כרמל | אלול תשפ"ד
נחום איש גמזו מול ר' עקיבא
תרגום ירושלמי מול תרגום אונקלוס
הרב משה ארנרייך | אב תשס"ח
פרשת כי תצא- האם אפשר לתת הלוואה להקב"ה? ואולי אפילו יותר מזה?
הרב יוסף כרמל | אלול תשפ"ד
בריאת העולם בפרשת לך לך
חידוש כוחות העולם
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה אכפת לך?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד