- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
- משפחה חברה ומדינה
- היחס למי שאינו שומר מצוות
שאלה
בדבר כיבוד בביהכ"נ לנשוי לשאינה יהודיה – פתיחת הארון, עליה לתורה, ברכת כוהנים – האם יש הגבלה או לא? (כמובן, שהיהודי רוצה לעלות, והדבר עלול להביא למחלוקת גדולה).
תשובה
אע"פ שבעילת נוכרית, הינה עבירה חמורה מאוד[1], אין היא מעכבת את היהודי החוטא בה מלעלות לתורה[2]. אבל אם כוהן הוא, אסור לו לישא כפיו[3] ואסור להעלותו לתורה ראשון ככוהן[4]. גם ישראל הבועל גויה, עדיף שלא להעלותו במניין שבעת הקרואים[5]. אלא להוסיף עוד עליה, או להעלותו למפטיר. אין כל מניעה לכבדו בפתיחת הארון, בהגבהה וגלילה וכד', בתנאי שאין בזה משום חנופה כלפיו[6]. ומ"מ נכון שלא למנותו שליח צבור[7].

[2] פרי מגדים במשבצות זהב, תחילת סי' קל"ה, ע"פ השו"ע, או"ח סימן קכ"ח, סעיף מ', וראה גם סי' נ"ה, סעיף י"א, ובמשנה ברורה ס"ק מ"ו, בענין הצטרפות למניין. וכן אגרות משה, או"ח ב', סי' נ"א. אמנם עיין שו"ת אורח משפט השמטות ומילואים סימן כ"ב.
[4] אע"פ שעבירות שגם ישראל מוזהרים עליהן (וכגון זאת), אינם מונעים נשיאת כפיים, מ"מ יש איסור נוסף על כוהן, מדין אשה זונה. ומשום כך, גם גיורת אסורה עליו. לכן פשוט, שאסור לתת לו לישא כפיו ולכבדו ראשון, בדברים שבקדושה.

דין גיורת שנשתמדה ר"ל ודין מעוברת שנתגיירה
מתוך העלון חמדת ימים | שבט תשפ"ה

חיוב עריכת סעודת שבע ברכות
רבנים שונים | אלול תשע"א

יין, מזיגתו על ידי חילוני
רבנים שונים | סיון תשע"א

בדיקת ס"ת ישנים, והגהת הפרשה לפני שבת
רבנים שונים | סיון תשפ"א
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תיקון ימי השובבי"ם
איך נראית נקמה יהודית?
סוד ההתחדשות של יצחק
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
ראיית המבט השלם

סדר ט"ו בשבט לפי שיטתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

רעיונות לפרשת יתרו
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ז-תשנ"ט

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
