הבריתא אמרה 'מצותה משתשקע החמה', השאלה מה פירוש 'שקיעת החמה', שהרי יש לפי דעת הגאונים שני זמנים: התחלת השקיעה, היא מה שקוראים שקיעה, ויש את סוף תהליך השקיעה, צאת הכוכבים. ולדעת רבינו תם ישנה שקיעה שנייה שהיא בערך שעה לאחר שקיעה.
מצוה מן התורה למנות מלך, וגם להנהגה חלקית יש גדר של מלכות. מלכות ישראל היא כסא ה' בעולם, כלומר היא הכלי דרכו מתגלית מלכות ה' בעולם, ועל יסוד זאת כותב הרב קוק שמדינת ישראל היא יסוד כסא ה' בעולם.
היתכן שלאחר שהתחיל תהליך הגאולה - נחזור לגלות? מדברי חז"ל עולה בבירור שכאשר תתחיל הגאולה השלישית היא לא תיפסק. זאת משום שמהלך הגאולה האחרונה הוא אלוקי, ולא יפלא מה' דבר. בנוסף יש לדעת שבדורנו יש הרבה זכויות בעלות ערך עצום, ולא רק חטאים.
אנו זוכים להתגשמות תחילת תהליך הגאולה, כפי שהוא מתואר בנביאים. ואין במציאות הקשיים והיסורים שאנו עוברים לערער זאת, שכן במקומות רבים צפו הנביאים את האפשרות שהגאולה תהיה כרוכה ביסורים. וכן מבואר בכמה מקומות שאפילו מלך המשיח עצמו ילחם מלחמות.
נראה שמהות התורה היא הדרכת הכלל ולא הדרכת האדם הפרטי. יחד עם זאת, גם הפרט מודרך שכן יש לו השפעה על הכלל. בכך גם מעשי הפרט מתעלים, שכן הפרט אינו דבר פרטי אלא שייך לדבר הרבה יותר גדול. בכך מוסברים כמה ענינים, כמו מהות הדין שבראש השנה, והעובדה שהאבות לא קיבלו את התורה.
יש חושבים שתפקיד התורה הוא לנהל את עניני הפרט בלבד. אולם, לאמיתו של דבר התורה מדריכה גם את עניני הציבור, שכן התורה קדמה לעולם כולו, והיא התוכנית הפנימית של העולם.